onsdag den 12. februar 2014

Yangshuo

Den 7. Februar tog vi en bus fra Guilin til Yangshuo, som er den mindste by, vi endnu har været i, men også med meget at byde på og derfor også meget turistet. I byen er der mange steder nogle høje bjerge der er dækket med bevoksning, det var rigtig flot! Første dag gik med at tjekke ind på vores meget afsidesliggende hotel, som lå ude på noget af det første stykke countryside uden for byen, men lige ved siden af den store Li-flod, så vi lejede nogle cykler og cyklede ind til West Street, som var en moderne, vestlig gade, som stadig havde sine kinesiske rødder, med masser af gang i den. Den var fuldt med Kina-ting-boder, mad-boder, restauranter, barer, live-musik, disco-musik, neon-lys og hundredvis af turister! Vi tog også en tur forbi Green Lake Park, som ikke var noget specielt, men den var lige så 'nede på jorden' som resten af byen.

Lørdag den 8. Februar var der igen dårligt vejr, ligesom der har været hver dag siden vi kom til Guilin, og som det fortsætter med at være i hvert fald den tid vi er i Yangshuo ifølge vejrudsigten - øv! I dag besluttede vi os for at forkæle os selv lidt ved først at leje cykler og cykle meeeega langt i styrt regnvejr (ingen forkælelse, men bare vent) til vi kom frem til nogle bjerge, hvor der dybt inde skulle være mudderbade og hot springs! Vi fandt det endelig og blev ført igennem en rigtig flot og rigtig stor drypstenshule og længere nede i jorden og langt inde i bjerget fandt vi så mudderbadene først og fremmest! Vi skyndte os at tage badetøj på og hoppe i det iskolde mudderbad - det var rigtig sjovt - det synes de 100 kinesere også, der ville have billeder med og af de blegfede danskere! Da vi var færdige med at tosse rundt der, gik vi længere ind i hulen og fandt nogle varme kilder - det var sååååå dejligt, og vi lå der er par timer indtil vi var næsten gået helt i opløsning, og så kunne vi så cykle hjem i lortevejret igen.

Om aftenen tog vi ind og udforskede Yangshuos natteliv, der var rigtig mange udlændinge, og alle sammen professionelle rock-climbers, som åbenbart er meget populært at gøre på Yangshuos mange bjerge og tilhørende huler. Og Mette og Sebastian smagte et shot med baijiu - kinesisk risvin, hvor der havde ligger en død slange og fordærvet i jeg ved ikke hvor lang tid - det skulle jeg ikke nyde noget af! Og det ville de vist også ønske, de ikke havde gjort...

Søndag den 9. Havde Mette især rigtig mange tømmermænd, og vejret var rekorddårligt, så vi hyggede på hostelet hele dagen og så dyner!

Mandag den 10. Havde vi meldt os til et hold på en kinesisk madlavningsskole, hvor vi blev hentet inde i byen og taget med på marked, hvor kokken købte alle ingredienserne til vores 5 retter. Det var et meget spændende marked, vi havde lidt afblæst teorien om, at kinesere spiser hund, men der havde man ret da man sagde, at de spiser meget underligt i Sydkina! Der var alverdens frugter og grøntsager, tofu og rigtig mange ting, jeg ikke ved hvad var, men også høns, kaniner, hunde osv i bur, som de pelsede og udleverede til kunderne. Vi fik også at vide, at man ikke måtte fotografere ansigter, hvis man tog billeder derinde - så det hele var nok ikke lige fint i kanterne, af de ting de lavede. Efter vi havde købt ind på markedet og hun havde fortalt en masse om kinesiske råvarer - grøntsager jeg aldrig i mit liv havde set før, tog vi ud på den kinesiske countryside, hvor der var et køkken, hvori vi skulle lave mad. Vi lavede 5 retter - aubergine med hvidløg og chili, salat med hvidløg, en lokal specialitet kaldet øl-kylling, kylling med cashewnødder og nogle dampede fyldte grøntsager. Det var en succes og rigtig sjovt at prøve - jeg glæder mig til at prøve at lave kinesisk mad, når jeg kommer hjem og engang har mod på at spise kinesisk igen (der går nok lige lidt tid)!

I dag - tirsdag den 11. Februar tjekkede vi ud fra hotellet og lejede 3 scootere - jeg var den eneste af os, der nogensinde havde prøvet at køre på scooter, så de andre var lidt spændt! Vi kørte langt ud på landet ved den kinesiske countryside og så de lokale landsbyer og lokalbefolkningen som var helt vilde med at hilse på os og vinke efter os! Man kunne se, at de mennesker, der boede derude, levede af de ting, de havde og som de selv kunne lave, så en gang eller to måtte vi stoppe for nogle okser, æsler, heste, køer, høns, hunde og andet, der skulle krydse vejen. Det var spændende at se, hvilke forhold Kinas bund lever under, men man blev også chokeret til tider over hvad de boede i. De virkede dog glade og til at have et fællesskab i de små landsbyer, og de så heller ikke ud til at sulte - så det var dejligt! Vi kørte rundt fra landsby til landsby et par timer indtil vores tæer og fingre var ved at fryse af og så vendte vi snuden hjemad. Så spiste vi frokost inde på West Street og aftensmad på hotellet og lige nu ligger jeg i en sovebus på vej til Hong Kong, hvor vi skal tilbringe nogle dage inden turen går til Vietnam - jeg glæder mig sådan! På den anden side er det underligt at tænke på, at i morgen tidlig - om 11 timer, er vi nået til Hong Kong og vores æra i Kina er derved ovre og vi siger på gensyn til det land, vi har tilbragt rigtig lang tid i og lært rigtig godt at kende. Det bliver dog også godt at komme ud af Kina og opleve noget andet - nogle andre mennesker, lande, kulturer osv. Og ikke mindst snart komme hjem til gode Danmark igen!

Her er der nogle billeder fra vores dage i Yangshuo: